Robotyka dla dzieci – zajęcia z budowania i programowania


Robotyka dla dzieci – zajęcia z budowania i programowania

Robotyka dla dzieci – zajęcia z budowania i programowania

Robotyka Lego to świetne narzędzie do rozwijania myślenia programistycznego. Zestawy LEGO wprowadzają dzieci w świat inżynierii, łącząc naukę przedmiotów ścisłych z kreatywnym treningiem.

Zestaw klocków do programowania

Twórcy LEGO zadbali o to, aby połączyć miłość do budowania z możliwością nauki wielu przedmiotów i tematów. Jako fani informatyki skupimy się na jednym z nich: zestawie LEGO® Education SPIKE™ Essential. Zestaw zawiera klocki konstrukcyjne i części elektroniczne, które pozwalają na programowanie zbudowanych robotów!

Bazowe konstrukcje krążą wokół zagadnień związanych z przedmiotami STEAM:

  • Science (nauką),
  • Technology (technologią),
  • Engineering (inżynierią)
  • Arts (sztuką),
  • Mathematics (matematyką).

W bibliotece znajdują się podstawowe modele między innymi: pojazdów lądowych i wodnych, karuzeli, huśtawek, karuzeli, samolotów, gier tj. minigolfa czy kręgli. Razem z dziećmi budujemy także roboty bez instrukcji, co daje nam nieskończone możliwości!

Lego robotyka – etapy zajęć

Krok 1. Opracowujemy i badamy temat

Na początku formułujemy i analizujemy problemy. Dzielimy się naszymi skojarzeniami podczas burzy mózgów. Wyszukujemy informacje w internecie, opowiadamy o naszych odkryciach – roboty mają spełniać określone funkcje. Nasi nauczyciele zadają pytania problemowe, zachęcając uczniów do analizy wyzwania.

Krok 2. Budujemy model

Przystępujemy do działania, czyli do etapu budowania. Podczas naszych lekcji pracujemy w parach, dzieląc się rolami i zadaniami. Każda z par ma do dyspozycji zestaw klocków oraz urządzenie, na którym wyświetla się instrukcja krok po kroku. Na tym etapie powstaje model gotowy do zaprogramowania. Gdy uczniowie opanują podstawy konstrukcji, mogą pokusić się o stworzenie autorskiego modelu.

Krok 3. Badamy możliwości, czyli programujemy modelu

To z perspektywy programisty niezwykle ważny etap: czas na ożywienie robota, czyli wprawienie go w ruch. Najpierw parujemy robota z urządzeniem, a następnie przygotowujemy program, korzystając z ikon lub bloczków programistycznych w Aplikacji LEGO® Education SPIKE™. Interfejs aplikacji nawiązuje do rozwiązań stosowanych w Scratch. Tworzymy i udoskonalamy programy sterujące robotami, używając do tego sekwencji, pętli i instrukcji warunkowych. Testujemy programy podczas działania, stosując metodę prób i błędów.

Krok 4. Wyjaśniamy: w jaki sposób to działa?

Dzielimy się naszymi pierwszymi wrażeniami i wnioskami, omawiamy modele. Nauczyciel przedstawia grupie specyficzne słownictwo i informacje, omawia podstawy działania, aby uczniowie mogli przeanalizować i sprawdzić tę wiedzę w praktyce. Zastanawiają się nad potencjalnymi ulepszeniami zarówno maszyny, jak i programu. Wymieniają się pomysłami między grupami.

Krok 5. Oceniamy efekt pracy

Wszyscy możemy dzielić się naszymi przemyśleniami na temat pracy kolegów i koleżanek. Określamy trudności i wyzwania – samoocena naszej pracy na zajęciach to także zastanowienie nad tym, czego się nauczyliśmy.

Nauczyciel daje feedback, czyli informację zwrotną dla poszczególnych grup. Nauczyciel podsumowuje pracę nad zadaniami i podkreśla najważniejsze informacje do zapamiętania.

Kolejna lekcja często nawiązuje do zarysowanego tematu - uczniowie rozpoczynają cykl pracy ponownie.

Robotyka dla dzieci i programowanie Kids Coder Lab

W naszej szkole robotyka jest narzędziem do rozwijania myślenia programistycznego, zajęcia łączą aktywność bez ekranu z pracą przy komputerze.

  • Kurs przeznaczony dla młodszych osób w wieku 6-8, które dopiero rozpoczynają przygodę z algorytmami - Programowanie i robotyka - kładzie fokus na programowanie graficzne i rozwiązywanie labiryntów, nauki sterowania robotami i zapoznania z podstawowymi konstrukcjami programistycznymi.

  • Kurs dla dzieci w wieku 8-10 lat - Robotyka i programowanie gier - łączy moduł robotyki z nauką tworzenia gier 3D.

Nasza oferta

en Zapisz teraz Laboratorium Robloxa

Laboratorium Robloxa


10–12 lat stacjonarny roczny angielski kurs dla początkujących
pl Zapisz teraz Projektowanie aplikacji mobilnych

Projektowanie aplikacji mobilnych


10–12 lat stacjonarny roczny polski kurs dla początkujących
pl Zapisz teraz Programowanie i robotyka

Programowanie i robotyka


6–7 lat stacjonarny roczny polski kurs dla początkujących
pl Zapisz teraz Programowanie z Minecraft (Senior z Pythonem)

Programowanie z Minecraft (Senior z Pythonem)


10–12 lat stacjonarny roczny polski kurs dla początkujących
Wszystkie kursy

Bądźmy w kontakcie

Subskrybuj nasz newsletter i bądź na bieżąco z nowościami w Kids Coder Lab.

Pole wymagane
Podaj poprawny adres e-mail
Wystąpił błąd