Pomysły na prezenty dla młodych adeptów nauki programowania


Rozbudzenie w dzieciach zainteresowania naukami ścisłymi, inżynierią programowaniem lub nowymi technologiami to nie lada wyzwanie. Internet podsuwa mnóstwo produktów reklamowanych jako innowacyjne sposoby na zdobycie pożądanych umiejętności. Ale jak wybrać sprawdzony prezent dla małych programistów lub inżynierów?

W Kids Coder Lab wspieramy rodziców młodych adeptów programowania w rozwijaniu ich pasji do technologii cyfrowych. Dlatego też przygotowaliśmy propozycje wartościowych prezentów, na Święta i nie tylko.

Robot Turtles

Gra planszowa, podczas której poznają podstawowe zasady programowania. Mali programiści rozwijają umiejętność myślenia algorytmicznego i wyobraźnię przestrzenną oraz poznają podstawowe pojęcia związane z programowaniem.

Każdy z graczy wybiera pionek w kształcie żółwia w jednym z czterech dostępnych kolorów. Wraz z żółwiem gracz otrzymuje własną talię kart-poleceń w odpowiednim kolorze, a także guzik „Bug!”. Przycisk ten służy do zgłaszania błędów w zakodowanych ruchach żółwi. Celem gry jest znalezienie najkrótszej drogi żółwia do klejnotu oraz zaprogramowanie jej przy użyciu talii kart. W czasie każdej tury gracze układają na stole po jednej karcie, tworząc sekwencję ruchów żółwia lub unieszkodliwiając przeszkody w drodze do celu. Zadaniem graczy jest również utrudnienie pozostałym dotarcia do celu. W tym niewdzięcznym zadaniu na pomoc przychodzą żetony przeszkód – przesuwalne skrzynie, niewzruszalne wieże z kamienia oraz wywołujące największą radość wśród młodych graczy lodowe wieże, które można zniszczyć tylko laserem. Dzięki różnorodności przeszkód oraz sporej planszy gracze mogą układać wiele zagadek o różnym stopniu skomplikowania, a gra zapewni im wiele godzin spędzonych na mądrej rozrywce.

Gra jest dostępna w Polsce w języku angielskim (do kupienia m.in. w serwisie Allegro). Sama rozgrywka nie wymaga od graczy znajomości języka angielskiego; w Robot Turtles mogą grać nawet dzieci niepotrafiące jeszcze czytać. W Kids Coder Lab stworzyliśmy polską wersję instrukcji Robot Turtles, którą możemy przesłać zainteresowanym użytkownikom.

Wiek dziecka: 3–8 lat
Liczba graczy: 2–4 graczy na jeden zestaw
Cena: 230–250 zł
Strona producenta: http://www.robotturtles.com (w języku angielskim)

Scottie Go!

To ciekawa gra, której rozgrywka ma miejsce zarówno w świecie wirtualnym, jak i realnym. Łączy elementy tradycyjnej gry planszowej oraz aplikacji dostępnej do pobrania na telefony i tablety (zarówno w systemie iOS, jak i Android). To narzędzie do nauki programowania, które zaintryguje małych entuzjastów technologii.

Celem gry jest pomoc kosmicie Scottiemu w naprawie statku kosmicznego, który uległ awarii w pobliżu Ziemi. Pokonując kolejne poziomy gry, dzieci pomagają Scottiemu w zbieraniu elementów niezbędnych do naprawienia pojazdu i bezpiecznego powrotu do domu. W ramach rozgrywki dzieci układają instrukcję ruchów bohatera. W tym celu korzystają z gotowych kartonowych elementów kodu. Gra składa się z 91 angażujących misji o różnym, rosnącym poziomie trudności, dzięki którym dzieci zapoznają się z podstawowymi pojęciami związanymi z programowaniem. Gra Scottie Go! jest jednym z podstawowych kroków w nauce układania algorytmów. Atutem gry jest wykorzystanie w urządzeń mobilnych lub komputera. Po ułożeniu instrukcji należy je zeskanować kamerą naszego urządzenia. Aplikacja sprawdzi poprawność rozwiązania, a następnie poinformuje o przyznanej ocenie. Doświadczenie hybrydowej, odbywająca się w świecie rzeczywistym i wirtualnym rozgrywki pomoże graczom w zrozumieniu, że kod, który tworzą, wpływa na zachowanie aplikacji lub komputera. Do gry dołączono przewodnik, który pomoże wyjaśnić zasady.

Obie gry planszowe: Robot Turtles oraz Scottie Go! to doskonałe merytoryczne uzupełnienie kursów programowania dla najmłodszych w Kids Coder Lab: Mistrzowie algorytmów oraz Przygoda z kodowaniem.

Wiek dziecka: powyżej 4 roku życia
Cena: 160–190 zł
Strona producenta: https://scottiego.com/pl/home-scottiego/about-the-game/

Ozobot

Małe roboty Ozobot to inspirujący prezent dla osób stawiających pierwsze kroki w świecie robotyki. Udany miks różnych rodzajów aktywności dostarcza dzieciom wielu godzin twórczej zabawy. To wyjątkowo barwny sposób na zgłębianie tajników programowania.

Robot rozpoznaje kolory i reaguje na nie, tańcząc lub migając światłami. Dzięki temu programowanie zachowania Ozobota może przyjmować wiele form – robot może podążać po kolorowych ścieżkach rysowanych na kartkach lub wykonywać instrukcje przesyłane mu bezpośrednio z ekranu tabletu lub komputera.

Ozobot pozwala na dostosowanie poziomu trudności do wieku użytkownika. Po opanowaniu pracy z robotem metodą kolorów gracze mogą rozpocząć przygodę z programowaniem w języku Blockly. To blokowy (graficzny) język programowania oparty na popularnym Scratchu – zestaw gotowych klocków, dzięki którym możemy wpływać na zachowanie Ozobota. Instrukcje w języku Blockly układa się, wykorzystując stworzony w tym celu serwis OzoBlockly.

Kupując Ozobota, zyskujemy interaktywną grę, która będzie towarzyszyć dzieciom w płynnym przejściu przez kolejne etapy nauki programowania: od aktywności poza ekranem (off-screen) – rysowanie kolorowych ścieżek lub wykorzystanie mat edukacyjnych – aż do wykorzystania wizualnego języka programowania Blockly. To także bezpieczna propozycja dla rodziców, którzy chcieliby rozwijać w swoich dzieciach pasje programistyczne, lecz obawiają się o czas spędzany przez dzieci przed monitorem komputera. Zabawę Ozobotem można ulepszać, kupując oferowane przez producenta akcesoria – dodatkowe karty kodów lub maty edukacyjne.

Kids Coder Lab organizuje zimowe półkolonie, na których zabawy programistyczne z robotem Ozobot są wykorzystywane w nauce programowania na dywanie, czyli nauce programowania bez użycia ekranów komputera czy tableta.

Wiek dziecka: powyżej 5 roku życia
Cena: od 350 zł (zestaw podstawowy) do 650 zł (zestaw podwójny)
Dodatki: grę można rozszerzyć, np. o puzzle lub maty edukacyjne
Strona producenta:  http://www.ozobot.pl/

Photon

Photon to robot w pełnym tego słowa znaczeniu. Został wyposażony przez twórców w aż 10 czujników, co sprawia, że może reagować m.in. na dotyk, dźwięki, wykryte przedmioty w otoczeniu lub zmianę natężenia światła. Dzięki temu może zrealizować nawet skomplikowane, wielowarunkowe komendy, realizując marzenia dzieci o posiadaniu cyberzwierzątka. Photon jest uniwersalną pomocą edukacyjną, która rozwija się razem z dzieckiem, odblokowując kolejne możliwe interakcje z robotem na coraz wyższym poziomie zaawansowania. To robot, który dotrzyma kroku pomysłowości dziecka na każdym etapie edukacji i umożliwi zrealizowanie nawet najbardziej skomplikowanych projektów.

W pakiecie z robotem otrzymamy dostęp do rozbudowanej aplikacji na komputery oraz urządzenia mobilne (aplikacja jest dostępna w Google Play oraz App Store). Aplikacja Photon Coding, czyli nasze centrum dowodzenia robotem, posiada aż cztery poziomy zaawansowania interfejsu. Pierwszy, najprostszy, będzie odpowiedni dla najmłodszych programistów – umożliwia programowanie ruchów robota przez rysowanie odpowiednich ścieżek palcem na ekranie urządzenia. Drugi poziom interfejsu pozwala na układanie instrukcji z gotowych ikonek akcji. Trzeci wykorzystuje blokowy język programowania, dzięki któremu możemy zaprogramować zaawansowane interakcje z robotem. Czwarty – poziom master – to interfejs, w którym bloki kodu przypominają JavaScript. Oswajają dzieci z tekstowymi językami programowania, umożliwiając im płynne przejście do kolejnego etapu nauki programowania.

Twórcy Photona przygotowali również rozgrywkę w trybie fabularnym. W aplikacji Photon EDU śledzimy losy bohaterów, rozwiązując wyzwania programistyczne i robotyczne o rosnącym stopniu zaawansowania. To zabawny i skuteczny sposób na samodzielną naukę podstawowych koncepcji i zasad programowania.

Wiek dziecka: powyżej 4 roku życia
Cena: 799 zł (zestaw podstawowy)
Wymagania: do pobrania aplikacji wymagane jest urządzenie z aktualną wersją systemu Android lub iOS
Strona producenta: https://photonrobot.com/pl/home

Dash

Podobnie jak jego większy kolega Photon, Dash wyposażony jest w wiele różnych sensorów. Robot porusza się, tańczy, daje sygnały świetlne, potrafi mówić własnym głosem lub udawać głos kogoś innego. Producent oferuje szeroki wybór akcesoriów urozmaicających rozgrywkę.

Ważnym atutem odróżniającym Dasha od jego roborodzeństwa jest liczba aplikacji, z którymi współpracuje. Dzięki możliwości wyboru apki dostosujemy poziom rozgrywki do umiejętności dziecka oraz urozmaicimy wykonywane zadania.

Aplikacje Path, Go oraz Xylo umożliwiają zabawę z robotem nawet najmłodszym entuzjastom robotyki. Dzięki Path dzieci poznają podstawy robotyki, zanim nauczą się czytać. Zabawa z robotem polega na wyznaczaniu jego trasy na ekranie urządzenia mobilnego – tabletu lub telefonu. Aplikacja Go służy do wchodzenia z robotem w interakcje – zmienimy tu imię robota, sprawimy, że zacznie tańczyć lub puści oczko do użytkowników. Aplikacja Xylo w połączeniu z akcesorium cymbałek przemieni Dasha w utalentowanego muzyka, a użytkownika – w początkującego kompozytora.

Producent sugeruje zakup Dasha w zestawie z drugim, mniejszym robotem – Dotem. Dzięki takiemu rozszerzeniu zestawu otrzymamy kilka dodatkowych funkcji Dasha. Roboty mogą wzajemnie się wykrywać oraz wyczuwać zmiany położenia rodzeństwa, co powoduje wywołanie dodatkowych akcji – roboty mogą się przywitać lub wykonać określone polecenia. Posiadanie Dota nie jest wymagane, by rozpocząć zabawę z Dashem, jest wyłącznie ciekawym urozmaiceniem zabawy.

Producent zadbał, by robot nie znudził się zbyt szybko. W jego sklepie internetowym dostępne są akcesoria do robotów, które rozszerzą ich możliwości. Wyrzutnia kulek zmieniająca robota w mobilną katapultę, łączniki klocków lego lub zestawy do rysowania, które przekształcą robota w małego malarza, pomogą w spełnieniu wielu dziecięcych pomysłów.

Wiek dziecka: powyżej 5 roku życia
Cena: 799 zł
Strona producenta: http://makewonder.pl/

Nasza oferta

pl Zapisz teraz Projektowanie aplikacji mobilnych

Projektowanie aplikacji mobilnych


10–12 lat stacjonarny roczny polski kurs dla początkujących
pl Zapisz teraz Programowanie i robotyka

Programowanie i robotyka


6–7 lat stacjonarny roczny polski kurs dla początkujących
en Zapisz teraz Laboratorium Robloxa

Laboratorium Robloxa


10–12 lat stacjonarny roczny angielski kurs dla początkujących
pl Zapisz teraz Programowanie z Minecraft (Senior z Pythonem)

Programowanie z Minecraft (Senior z Pythonem)


10–12 lat stacjonarny roczny polski kurs dla początkujących
Wszystkie kursy

Bądźmy w kontakcie

Subskrybuj nasz newsletter i bądź na bieżąco z nowościami w Kids Coder Lab.

Pole wymagane
Podaj poprawny adres e-mail
Wystąpił błąd