Korzystają z konstruktora kodu na tyle, żeby swobodnie się w nim poruszać.
Wykorzystują pętle, funkcje, proste polecenia i obliczenia.
Lepiej radzą sobie z pracą w grupie.
Podczas kursu zrobimy arenę do bitwy na śnieżki, zorganizujemy konkurs na najładniejszego bałwana, zbudujemy własne sanki, a na koniec wykorzystamy poznane umiejętności i stworzymy to, co kojarzy nam się z zimą. Ograniczeniem będzie tylko nasza wyobraźnia. Najlepsze jest to, że większość z tych rzeczy uczniowie będą budować za pomocą kodu, w czym pomogą im programowanie blokowe w konstruktorze kodu i ich agent w Minecraft. Trzeba go będzie tylko odpowiednio zaprogramować. Jak to zrobić? Wszystko zademonstrujemy na zajęciach, a wiedzę z nich wyniesioną uczniowie z powodzeniem będą mogli wykorzystać na kolejnych kursach, nie tylko z programowania w Minecraft. Niezależnie od znajomości gry Minecraft przez uczniów i formy zajęć (stacjonarne bądź online) nasi instruktorzy pomogą i wyjaśnią wszelkie wątpliwości. Gotowi na śnieżne szaleństwo?
Plan zajęć
Zajęcia nr 1: W pierwszej części zajęć tworzymy arenę, osłony, zbrojownie (ze śniegiem) i proste maszyny. W drugiej części testujemy naszą arenę podczas bitwy na śnieżki.
Zajęcia nr 2: Budujemy i dekorujemy dwa bałwany – niskiego i wysokiego na kilka pięter. Wykorzystując poznaną wiedzę, budujemy też inne zimowe postacie. Możemy zrealizować dowolne wizje, ale w większości trzeba to zrobić kodem.
Zajęcia nr 3: Organizujemy olimpiadę zimową. W 2–3-osobowych zespołach uczymy się tworzyć areny igrzysk olimpijskich, które później przetestujemy.
Zajęcia nr 4: Tworzymy wspólny projekt zamku z lodu, igloo lub innej budowli, która bez zimna nie mogłaby istnieć. Wykorzystujemy wiedzę poznaną na wcześniejszych zajęciach.
Zajęcia hybrydowe: stacjonarne (Hlonda 10) oraz online
wtorki i czwartki, 11.00–13.00
Start: 5 stycznia
Wymagania
Podstawowa znajomość języka polskiego
Czas trwania kursu
4 spotkania, każde spotkanie trwa 120 minut
Grupa wiekowa
klasy 2–6
Wielkość grupy
maksymalnie 10 uczestników
Dla kogo jest ten kurs?
Zapraszamy zarówno uczniów ze znajomością gry Minecraft, jak i uczniów bez znajomości tej gry
Cena
370 zł (płatność jednorazowa)
Zniżki
5% za zapis rodzeństwa
Bezpłatne zajęcia pokazowe
Pierwsze zajęcia kursu są bezpłatne. Możesz zapisać na nie dziecko bez żadnych zobowiązań. Decyzję o kontynuacji nauki podejmij po ich zakończeniu.
Kids Coder Lab jest niepubliczną placówką oświatowo-wychowawczą wpisaną do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych pod numerem 271701
Szkoła Kids Coder Lab powstała z inicjatywy Johna i Magdaleny Mulengów.
Założyliśmy Kids Coder Lab, żeby uczyć dzieci kodowania i dać im wiedzę oraz umiejętności, które mnożą ich perspektywy na przyszłość.
Kurs prowadzony jest na platformie Minecraft: Education Edition. Uczniowie programują ruchy agenta – osobistego robota, który słucha ich poleceń i buduje obiekty w świecie Minecraft, takie jak drogi, budynki, parki, zoo, farmy wiatrowe. Wszystkie polecenia wydawane są w formie kodu. W trakcie kursu uczniowie stopniowo uczą się coraz bardziej zaawansowanych technik kodowania i urzeczywistniają coraz śmielsze pomysły.
Zdjęcia: widok z zajęć Minecraft online
Nasze zajęcia online to zaplanowane zgodnie z grafikiem interakcje na żywo pomiędzy nauczycielem i grupą uczniów. W komunikacji z uczniami nauczyciele używają głosu (mikrofon), obrazu na żywo (kamera), czatu oraz funkcji udostępniania ekranu. Uczniowie realizują zadania i projekty grupowe we wspólnym wirtualnym świecie Minecraft. Uczniowie otrzymają od nas dedykowaną licencję na Minecraft: Education Edition. W trakcie kursu mogą jej używać również w czasie wolnym między zajęciami.
W Kids Coder Lab uczymy programowania, korzystając z edukacyjnej wersji gry – Minecraft: Education Edition. W ofercie mamy również zajęcia z programowania modów, podczas których dzieci uczą się tworzenia własnych obiektów, modyfikacji i dodatków do klasycznej wersji gry.
Programowanie początkowo odbywa się głównie blokowo (przy pomocy języka wizualnego), ale zagadnienia rozwiązywane przez dzieci przypominają rzeczywiste problemy programistyczne. Zaczynamy od prostych instrukcji np. zaprogramowania agenta, by poruszał się po określonej ścieżce. Algorytm taki możemy poszerzyć o instrukcje warunkowe, które sprawią, że określone działania będą uzależnione od zaistnienia pewnych okoliczności w grze. Do wdrożenia instrukcji uczniowie używają struktur języka podobnych do prawdziwego języka programowania. Poznają konstrukty i abstrakcyjne pojęcia programistyczne i uczą się określonego sposobu myślenia. Na przełączenie się w tryb tekstowy i programowanie bezpośrednio w języku Python i JavaScript pozwala konstruktor kodu (Code Builder). Wykorzystujemy go na zajęciach w grupach zaawansowanych, w trakcie których uczniowie oswajają się z wyglądem rzeczywistego kodu i sami wychwytują zależności i instrukcje odpowiadające za poszczególne działania.
Zadania uczniów w grze polegają na rozwiązywaniu problemów z wykorzystaniem podstawowych zasad programowania. Zaczynamy od prostych rzeczy np. zaprogramowania przejścia przez labirynt, otworzenia bramy czy programowania agentów. W wersji edukacyjnej dostępna jest nawet tablica pierwiastków, dzięki której można programować złożone reakcje chemiczne. Bardziej zaawansowane zadania to budowa dróg z wykorzystaniem współrzędnych świata, budowa sieci kolejowej lub metra czy też budowa miasta w chmurach. Kiedyś jedna z naszych grup postanowiła zbudować Akropol. W takich projektach uczniowie wspólnie z nauczycielami zastanawiają się, jak podejść do skomplikowanego wyzwania, po czym dzielą się zadaniami i każdy odpowiada za inny fragment budowli. Zbudowanie czegoś krok po kroku, a czasem nawet blok po bloku, wymaga dobrego planu konstrukcji. By zbudować tak złożony budynek, uczniowie muszą nauczyć się prawidłowo wyznaczać współrzędne ścian oraz współpracować ze sobą na każdym etapie.
Ponieważ pracujemy na narzędziu znanym dzieciom – większość z naszych uczniów już wcześniej grała w Minecraft – dzieci czują się pewnie, chętnie poznają nowe rzeczy i poszerzają wiedzę. Nie boją się eksperymentować i zadawać pytań. W czasie zajęć widać ich zapał i entuzjazm. Chętnie wykonują zadania, są zaangażowane, same proponują tematy lekcji. Na naszych kursach, oprócz programowania, uczymy, jak szukać rozwiązania złożonych problemów. Uświadamiamy dzieciom, że w programowaniu rzadko coś wychodzi za pierwszym razem. Pokazujemy, że popełnianie błędów i szukanie rozwiązania jest naturalnym elementem procesu nauki. Dbamy o to, by atmosfera na zajęciach była przyjazna i sprzyjała działaniu. Przełamujemy w dzieciach strach przed popełnieniem błędu i zadawaniem pytań. W myśl zasady „Nie myli się ten, kto nic nie robi” zachęcamy uczniów do samodzielnych prób poszukiwania rozwiązania i tłumaczymy, że czasem, aby osiągnąć zamierzony cel, należy próbować wiele razy.
Zajęcia z programowania z Minecraft pozwalają połączyć zamiłowanie do gry z nauką. Dzieci rozwijają dzięki temu wiele umiejętności, nie tylko technicznych:
Programowanie wcale nie jest takie trudne jak nam dorosłym się wydaje. Żeby nauczyć się podstaw nie trzeba mieć szczególnych predyspozycji. Wystarczy zamiłowanie do rozwiązywania łamigłówek i chęć poznawania nowych rzeczy. W trakcie kursu dokładnie tłumaczymy wszystkie zagadnienia. Pracujemy też nad umiejętnością formułowania myśli przez dzieci.
Młodsze dzieci czasem rozwiązują zadania wolniej, ale nie mają problemu ze zrozumieniem ich celu. Podchodzą do nauki programowania z niezwykle otwartym umysłem, nie mają żadnych uprzedzeń i odważnie sięgają nawet po zadania wykraczające poza ich poziom. Co więcej, programowanie za pomocą bloków sprawia, że dzieci często traktują je bardziej jako kolejny element gry niż naukę.
Starsze dzieci, które zdążyły już nabrać przekonania o trudności programowania, mają dużo większy problem z przełamaniem początkowej bariery. Od umiejętności czy predyspozycji ważniejsze jest więc dobre nastawienie.
Obalamy również stereotypy, że kierunki techniczne, w tym programowanie, są tylko dla chłopców. Na naszych zajęciach świetnie odnajdują się zarówno chłopcy, jak i dziewczynki.
Kodowanie przypomina naukę nowego języka. Dzieci zaczynają naukę programowania z wykorzystaniem gier komputerowych, wizualnych języków programowania i rzeczywistych języków skryptowych. Z czasem biorą na warsztat zaawansowane operacje matematyczne stojące za programowaniem.
Umiejętność kodowania przyswojona w młodym wieku otworzy przed dziećmi szeroki wachlarz możliwości i będzie stanowić ich mocny atut w przyszłości. Przy okazji pobudzi ich kreatywność i poszerzy perspektywę.
Na zajęciach dzieci płynnie przechodzą od zwykłej interakcji z technologią do tworzenia technologii pozwalającej na kreatywne, wielowymiarowe wyrażanie samych siebie.
Kodowanie rozwija u dzieci umiejętności matematyczne i analityczne, w tym komunikację logiczną i myślenie krytyczne, a to z kolei pozytywnie wpływa na umiejętność pisania.
Stawiając czoła wcale niełatwym zadaniom i szukając programistycznych rozwiązań dla postawionych przed sobą problemów, dzieci uczą się wytrwałości, ćwiczą cierpliwość i budują pewność siebie.
Kodowanie uczy dzieci skupienia, dokładności, a także planowania i organizacji pracy. Bez tych umiejętności tworzenie bardziej złożonych linijek kodu byłoby niemożliwe.
Czas do końca zapisów: