Dlaczego i jak uczymy programowania podczas zabaw offline?


Dlaczego i jak uczymy programowania podczas zabaw offline?

Dlaczego i jak uczymy programowania podczas zabaw offline?

Podczas naszych kursów dla klas 0–2, czyli Przygody z kodowaniem oraz Mistrzowie algorytmów, wprowadzamy osoby uczące się w świat programowania podczas aktywności offline. Programowanie poza ekranem pozwala na uważne rozwiązywanie problemów we współpracy z innymi.

Rozwijanie umiejętności

W trakcie aktywności z programowania offline dzieci rozwijają umiejętności w zakresie

  • Myślenia logicznego
  • Tworzenia algorytmów
  • Wykorzystania współrzędnych i rozróżniania stron lewo/prawo
  • Precyzyjnego wydawania poleceń dla postaci/robotów
  • Kodowania i dekodowania informacji np. za pomocą symboli lub szyfrów
  • Kreatywnego rozwiązywania problemów
  • Współpracy w zespole

Aktywności offline to dobra okazja do powtórzenia informacji z poprzednich zajęć i wstęp do nowego tematu. Praca bez ekranów pozwala skupić uwagę na zadaniu. Nauczyciele przygotowują dzieci do wykorzystania nowych zagadnień z programowania – dzięki czemu możliwe jest wykonanie symulacji programów (np. ułożonych z papierowych bloczków) oraz dokładne przeanalizowanie ich i testowanie.

Ewentualne błędy są rozwiązywane bez presji czasowej – dajemy czas na namysł, zadawanie pytań i wprowadzenie ulepszeń. Uczniowie i uczennice często są testerami rozwiązań innych i recenzują je, rozwijając umiejętność trafnego opisywania problemów i przyjmowania opinii zwrotnej od innych, nie tylko nauczycieli. Uczymy się debugowania, czyli identyfikowania i poprawiania błędów.

Po dokładnym omówieniu przykładów oraz opanowaniu podstawowej wiedzy i umiejętności dzieci przystępują do ćwiczeń z urządzeniami.

Nauka współrzędnych

„Przesuń się na pole B2, C3, E8 lub J10!” – brzmi znajomo, prawda? Zagadki na szachownicy (kratownicy, macie) zaczynają się w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zadania bazujące na kwadratowej planszy 5 x 5 lub 10 x 10 rozwijają orientację przestrzenną i umiejętność dostrzegania symetrii, które łączą się z kompetencjami matematycznymi. Układanie zakodowanych obrazków przy pomocy kolorowych kubeczków, a także kolorowanie wyznaczonych pól przygotowuje dzieci do umieszczania obiektów na osiach współrzędnych X i Y, co jest ważnym elementem programowania w Scratchu, i stanowi punkt wyjścia do operowania pozycjami w trójwymiarowym świecie Minecraft.

Wydawanie precyzyjnych poleceń

Zabawy offline rozwijają myślenie logiczne i uczą, w jaki sposób używać komend, aby osiągnąć cel. Rozbijanie dużych pomysłów na małe części wymaga dedukcji i przewidywania skutków planowanych działań. Gdy próbujemy myśleć „jak robot”, może okazać się, że to, co jest intuicyjne i zrozumiałe dla ludzi, wymaga użycia specyficznego języka, dostępnych komend i dokładnego opisu. Dlatego zachęcamy dzieci do tworzenia algorytmów, przeprowadzania testów i modyfikowania programów tak, aby były one optymalne.

Szukanie i naprawianie błędów

Tworzymy sekwencje przy użyciu kartonowych strzałek i zapisujemy programy na kartkach. Po etapie grupowych testów takich programów często okazuje się, że w programie znajduje się błąd czy też zaplanowane kroki okazały się nietrafne. Wtedy zachęcamy do szukania błędów i naprawiania ich (debugowania). Udowadniamy, że popełnianie błędów jest okej, a umiejętność ich identyfikowania i poprawiania jest niezwykle cenna podczas programowania.

Współpraca i kreatywność

W naszej szkole uwielbiamy gry planszowe i często proponujemy wspólne rozgrywki. Osoby uczące się ze wsparciem nauczycieli szukają rozwiązań labiryntów, programują drogę dla figurek i planują strategie rozgrywek. Uczą się przewidywania możliwych działań przeciwników oraz analizują prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzeń i losowych rzutów kostką. Rozbudzamy wyobraźnię uczniów i uczennic dzięki różnym fabułom gry, uczymy współpracy w drużynach i zdrowej rywalizacji.

Cyfrowa równowaga

Dbanie o równowagę pomiędzy światem offline i online jest dla nas bardzo istotne – rozwijamy myślenie programistyczne nie tylko podczas pracy z urządzeniami. Umowny podział lekcji na dwie części – offline i online – często staje się punktem wyjścia do rozmowy na temat tego, jakie mogą być konsekwencje zbyt długiego czasu spędzanego przed ekranami i jak w kreatywny sposób możemy dbać o nasze dobre samopoczucie.

Nasza oferta

pl Zapisz teraz Projektowanie aplikacji mobilnych

Projektowanie aplikacji mobilnych


10–12 lat stacjonarny roczny polski kurs dla początkujących
en Zapisz teraz Laboratorium Robloxa

Laboratorium Robloxa


10–12 lat stacjonarny roczny angielski kurs dla początkujących
pl Zapisz teraz Programowanie i robotyka

Programowanie i robotyka


6–7 lat stacjonarny roczny polski kurs dla początkujących
en Zapisz teraz Programowanie z Minecraft (Junior)

Programowanie z Minecraft (Junior)


8–9 lat stacjonarny roczny angielski kurs dla początkujących
Wszystkie kursy

Bądźmy w kontakcie

Subskrybuj nasz newsletter i bądź na bieżąco z nowościami w Kids Coder Lab.

Pole wymagane
Podaj poprawny adres e-mail
Wystąpił błąd