Dlaczego i jak uczymy programowania podczas zabaw offline?


Dlaczego i jak uczymy programowania podczas zabaw offline?

Dlaczego i jak uczymy programowania podczas zabaw offline?

Podczas naszych kursów dla klas 0–2, czyli Przygody z kodowaniem oraz Mistrzowie algorytmów, wprowadzamy osoby uczące się w świat programowania podczas aktywności offline. Programowanie poza ekranem pozwala na uważne rozwiązywanie problemów we współpracy z innymi.

Rozwijanie umiejętności

W trakcie aktywności z programowania offline dzieci rozwijają umiejętności w zakresie

  • Myślenia logicznego
  • Tworzenia algorytmów
  • Wykorzystania współrzędnych i rozróżniania stron lewo/prawo
  • Precyzyjnego wydawania poleceń dla postaci/robotów
  • Kodowania i dekodowania informacji np. za pomocą symboli lub szyfrów
  • Kreatywnego rozwiązywania problemów
  • Współpracy w zespole

Aktywności offline to dobra okazja do powtórzenia informacji z poprzednich zajęć i wstęp do nowego tematu. Praca bez ekranów pozwala skupić uwagę na zadaniu. Nauczyciele przygotowują dzieci do wykorzystania nowych zagadnień z programowania – dzięki czemu możliwe jest wykonanie symulacji programów (np. ułożonych z papierowych bloczków) oraz dokładne przeanalizowanie ich i testowanie.

Ewentualne błędy są rozwiązywane bez presji czasowej – dajemy czas na namysł, zadawanie pytań i wprowadzenie ulepszeń. Uczniowie i uczennice często są testerami rozwiązań innych i recenzują je, rozwijając umiejętność trafnego opisywania problemów i przyjmowania opinii zwrotnej od innych, nie tylko nauczycieli. Uczymy się debugowania, czyli identyfikowania i poprawiania błędów.

Po dokładnym omówieniu przykładów oraz opanowaniu podstawowej wiedzy i umiejętności dzieci przystępują do ćwiczeń z urządzeniami.

Nauka współrzędnych

„Przesuń się na pole B2, C3, E8 lub J10!” – brzmi znajomo, prawda? Zagadki na szachownicy (kratownicy, macie) zaczynają się w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zadania bazujące na kwadratowej planszy 5 x 5 lub 10 x 10 rozwijają orientację przestrzenną i umiejętność dostrzegania symetrii, które łączą się z kompetencjami matematycznymi. Układanie zakodowanych obrazków przy pomocy kolorowych kubeczków, a także kolorowanie wyznaczonych pól przygotowuje dzieci do umieszczania obiektów na osiach współrzędnych X i Y, co jest ważnym elementem programowania w Scratchu, i stanowi punkt wyjścia do operowania pozycjami w trójwymiarowym świecie Minecraft.

Wydawanie precyzyjnych poleceń

Zabawy offline rozwijają myślenie logiczne i uczą, w jaki sposób używać komend, aby osiągnąć cel. Rozbijanie dużych pomysłów na małe części wymaga dedukcji i przewidywania skutków planowanych działań. Gdy próbujemy myśleć „jak robot”, może okazać się, że to, co jest intuicyjne i zrozumiałe dla ludzi, wymaga użycia specyficznego języka, dostępnych komend i dokładnego opisu. Dlatego zachęcamy dzieci do tworzenia algorytmów, przeprowadzania testów i modyfikowania programów tak, aby były one optymalne.

Szukanie i naprawianie błędów

Tworzymy sekwencje przy użyciu kartonowych strzałek i zapisujemy programy na kartkach. Po etapie grupowych testów takich programów często okazuje się, że w programie znajduje się błąd czy też zaplanowane kroki okazały się nietrafne. Wtedy zachęcamy do szukania błędów i naprawiania ich (debugowania). Udowadniamy, że popełnianie błędów jest okej, a umiejętność ich identyfikowania i poprawiania jest niezwykle cenna podczas programowania.

Współpraca i kreatywność

W naszej szkole uwielbiamy gry planszowe i często proponujemy wspólne rozgrywki. Osoby uczące się ze wsparciem nauczycieli szukają rozwiązań labiryntów, programują drogę dla figurek i planują strategie rozgrywek. Uczą się przewidywania możliwych działań przeciwników oraz analizują prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzeń i losowych rzutów kostką. Rozbudzamy wyobraźnię uczniów i uczennic dzięki różnym fabułom gry, uczymy współpracy w drużynach i zdrowej rywalizacji.

Cyfrowa równowaga

Dbanie o równowagę pomiędzy światem offline i online jest dla nas bardzo istotne – rozwijamy myślenie programistyczne nie tylko podczas pracy z urządzeniami. Umowny podział lekcji na dwie części – offline i online – często staje się punktem wyjścia do rozmowy na temat tego, jakie mogą być konsekwencje zbyt długiego czasu spędzanego przed ekranami i jak w kreatywny sposób możemy dbać o nasze dobre samopoczucie.

Nasza oferta

pl Zapisz teraz Projektowanie aplikacji mobilnych

Projektowanie aplikacji mobilnych


10–12 lat stacjonarny roczny polski kurs dla początkujących
pl Zapisz teraz Programowanie i robotyka

Programowanie i robotyka


6–7 lat stacjonarny roczny polski kurs dla początkujących
en Zapisz teraz Laboratorium Robloxa

Laboratorium Robloxa


10–12 lat stacjonarny roczny angielski kurs dla początkujących
pl Zapisz teraz Robotyka i projektowanie gier

Robotyka i projektowanie gier


8–10 lat stacjonarny roczny polski kurs dla początkujących
Wszystkie kursy

Bądźmy w kontakcie

Subskrybuj nasz newsletter i bądź na bieżąco z nowościami w Kids Coder Lab.

Pole wymagane
Podaj poprawny adres e-mail
Wystąpił błąd